دانستنیهای به روز سلاح مهمات و آموزش های نظامی
 
آخرين مطالب
 
پيوندهاي روزانه
چف و فلیر: اقدامات تدافعی در برابر موشکهای ضد هواپیما !
چف و فلیر: اقدامات تدافعی در برابر موشکهای ضد هواپیما !

چف و فلیر ساز و کارهای دفاعی در برابر آشکارسازی و حمله هواپیماها و سیستم های دفاع هوایی دشمن هستند. فلیرها گلولههایی آتشین هستند که از هواپیما پرتاب میشوند تا سیستم های هدف گیری حساس به حرارت را گمراه داده و از مسیر هواپیما دور کنند. فلیرهایی که هواپیما از خود پرتاب میکندگلولههای منیزیومی هشتند که پس از اشتعال برای مدت کوتاهی (کمتر از ١٠ ثانیه) با دمای ١٠٠٠ درجه سانتی گراد میسوزند. دمای اشتعال آنها گرمتر از دمای گازهای خروجی یک هواپیماست در نتیجه باعث جدب و انحراف موشکهای حرارتی که هواپیما را هدف گرفتهاند میشود.

SR-72 هواپیمای جاسوسی مافوق صوت جدید لاکهید مارتین !
SR-72 هواپیمای جاسوسی مافوق صوت جدید لاکهید مارتین !

غول صنایع هوافضای آمریکا لاکهید مارتین در حال طراحی و توسعه یک هواپیمای جاسوسی جدید است که خواهد توانست با سرعت شش برابر صوت حرکت کند،هواپیمای جدید که SR-72 نام دارد جانشین بدون سرنشین هواپیمای معروف SR-71 بلک برد دو نفره است که در نوع خود یکی از موفق ترین هواپیماهای تجسسی بود. بلک برد در دهه 1960 ساخته شده و می توانست سه برابر سریعتر از صوت و در ارتفاع 24 کیلومتری سطح زمین حرکت کند.

هواپیمای فراصوت SR-72 قادر است به هر مکانی از کره زمین در ظرف یک ساعت برود. این امر انقلابی در تجسس نظامی ایجاد خواهد کرد. سرعت زیاد این هواپیما بخودی خود آنرا رادارگریز می کند و هیچ شیی در روی کره زمین را نمی توان از دید آن پنهان کرد.

این هواپیما تا سال 2030 عملیاتی خواهد شد. چالش اصلی در ساخت این هواپیما قیمت تمام شده است که با توجه به کاهش هزینه های دفاعی آمریکا باید در حدی قابل پذیرش باشد.

این هواپیمای فراصوت از یک سامانه رانشی دو مرحله ای استفاده می کند. بدین صورت که از یک توربین جت معمولی برای رسیدن به سذعت 3 ماخ سود برده و سپس از یک موتور رام جت برای شتاب دادن به هواپیما تا سرعت 6 ماخ استفاده می‌کند.

در سال 2011 هواپیمای راکتی HTV-2  ساخت این شرکت توانست به سرعت 20 ماخ برسد و قبل از سقوط به اقیانوس به مدت سه دقیقه خود را کنترل کند. در طی پرواز دمای سطح این وسیله به 1930 درجه سلسیوس رسید.

 


HTV-2

سلف SR-72 یعنی SR-71 Black Bird می توانست تا 3,450 کیلومتر در ساعت شتاب گرفته و به ارتفاع 24,400 متری سطح زمین برسد. بلک برد از سال 1964 تا 1998 در خدمت نیروی هوایی آمریکا بود. این هواپیما می توانست به مدد سرعت و سقف پرواز خود از تهدیدهای موشکی بگریزد.

 

گران‌ قیمت‌ ترین تجهیزات نظامی آمریکا---
بل - بوئینگ. وی- 22 اُسپری(عقاب دریایی)   Bell-Boeing V-22 Osprey

 

 


وی- 22 هواگردی چند منظوره با قابلیت نشست و برخاست به صورت عمودی همانند یک هلکوپتر است. اما با توجه به قابلیت چرخش موتورها و تبدیل شدن به یک هواپیما، وی- 22 می تواند از هر هلکوپتری سریع تر پرواز کرده و به حداکثر سرعت هواپیماهایی که از موتور توربو پرآپ برخوردار هستند دست یابد. اولین عملیات نظامی این هواگرد به سال 2007 و در جنگ عراق صورت پذیرفت. از سال 2008 هزینه پروژه وی- 22، 27 میلیارد دلار بوده و بر اساس گزارش های منتشر شده هزینه تولید هر فروند از این هواگردها 67 میلیون دلار است.

 

 

بقیه اطلاعات در ادامه مطلب........................

معرفی بهترین پهپاد های ۲۰۱۵

معرفی بهترین پهپاد های۲۰۱۵

bebop2-54650d23e81ec

بر خلاف تصور مردم هواپیماهای بدون سرنشین تنها آن موارد نظامی و یا عکاسی که می شناسیم نیستند و بسیاری از علاقه مندان به این صنعت نوع جدید ۴ ملخه این پهپاد های موسم به  کوادکوپتر را به چالش می کشند که البته مهارت بالایی نیز در پرواز و کنترل شدن دارند. امروزه بسیاری از پهپاد های ساخته شده رو به چهار ملخه شدن پیش می روند که دلیل اصلی آن ثبات بهتر و کنترل راحتر و از طرفی سهولت بعد مکانیکی و ساخت اینگونه پهپاد هاست. مالکیت خواهی کوادکوپتر در سال های اخیر رشد فزاینده ای یافته و این موضوع اداره فدرال هوانوردی آمریکا FAA را مجبور کرده است که سال به سال قوانین جدیدی را در محدود سازی استفاده از این پهپادها بکار گیرد چرا که جرایم و همینطور خطراتی که این پهپادهای برای جان انسان دارند غیر قابل انکار است مثلاً یکی از این قوانین پرواز در زیر ارتفاع ۵۰۰ فوتی است یا بکار گیری این هواپیماها در فضای پارک های ملی آمریکا، که آنهم ممنوع است. اما همچنان فضاهای باز خارج از شهرها برای تست و به پرواز درآوردن این پهپادها وجود دارند و جالب است بدانید مالکان این پهپادها در آمریکا از طریق ارتباط رادیویی باشگاه RC که راه انداخته اند، فضاهای دنج پهپادبازی! را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. اما بهترین کوادکوپترها و پهپادها کدام اند؟ در سال ۲۰۱۵ شاهد معرفی نمونه های مختلفی از پهپادها در جریان CES 2015 بودیم که اجمالاً به معرفی بهترین های آن می پردازیم و خلاصه ای از کارایی آن بیان می کنیم که به نظر برای همه ما جذاب خواهد بود.

موضوعات مرتبط: هواپیمای بدون سرنشین
404-Tu غولی كه هنوز متولد نشده است


یكی از رویاهایی كه شركت های هواپیمایی همواره در سر دارند ساخت هواپیمای مسافربری دوربردی است كه بتواند بیشتر از ۱۰۰۰ مسافر را جابه جا كند. تاكنون هواپیماهای زیادی برای تحقق این رویا خلق شده، اما هنوز به آن رویای مطلوب نرسیده اند. برای مثال هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ در حال حاضر یكی از بهترین و قدرتمندترین هواپیماهای مسافربری محسوب می شود. این هواپیما، آمریكایی است و در مقابل آن، شركت توپولف روسیه دست به ساخت هواپیمایی غول پیكر زده است كه انقلابی در صحنه ساخت هواپیماهای مسافربری به حساب می آید؛ غولی به نام توپولف ۴۰۴.

طرح توپولف ۴۰۴ (۴۰۴-Tu) از سال ۱۹۹۱ میلادی در دست بررسی و آزمایش است. شركت هواپیماسازی توپولف پس از ساخت هواپیمای ۳۰۴-Tu تصمیم به ساخت ۴۰۴-Tu گرفت. هواپیمایی بی نظیر، غول پیكر، مطمئن و شگفت انگیز كه تاكنون هیچ هواپیمایی توانایی هایش را نداشته است. s

s توپولف ۴۰۴ توانایی حمل ۱۲۰۰ مسافر را دارد كه ركوردی بی نظیر است و از طرفی برای رسیدن به مقاصدی با فواصل ۱۲۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ كیلومتری طراحی شده است. شگفت انگیز نیست؟!؟

هنگامی كه شركت توپولف تصمیم به ساخت این غول گرفت، مهندسان و متخصصان چندین طرح را ارائه كردند اما از بین تمامی آنها طرح «بال پرنده» انتخاب شد.

در این طرح هواپیما با ۶ موتور ملخ دار (توربوپراپ) مجهز شده كه هركدام از موتورها، نیروی پیشرانی به اندازه ۱۸۰۰۰ كیلوگرم را مهیا می كنند. همانطور كه در عكس می بینیم موتورها در قسمت انتهایی هواپیما و بین دو دم V شكل تعبیه شده اند.

برای ساخت این بال پرنده نیز دو طرح مجزا در دست است. در یكی از آنها بدنه اصلی به ۶ قسمت مجزا كه هركدام توانایی پذیرش تعدادی مسافر را دارد، طراحی شده است. این هواپیما ۱۲۱۴ مسافر با خود حمل می كند و مقدار اصلی ذخیره سوختش در بال های اصلی است.

طرح دیگر دومنظوره است و از دو بخش تشكیل شده است. یك قسمت برای حمل مسافر و قسمت دیگر نیز برای حمل بار و محموله های تجاری. موتورهایی كه در این هواپیما به كار رفته با همكاری شركت رولز رویس (Rolls-Royce) ساخته شده است كه توربوفن هستند. مدل این موتورها ۴۴ـ NK است و با نام ترنت (Trent) شناخته می شود. حال بعد از نگاهی كوچك به جدول مشخصات این مخلوق شگفت انگیز خود قضاوت كنید كه اگر یك چنین موجودی را از نزدیك ببینید شگفت زده نمی شوید؟!



جدول مشخصات توپولف ۴۰۴

نوع: مسافربری دوربرد با گنجایش بسیار بالا

طول: ۶/۸۶ متر

ارتفاع: ۳/۲۶

فاصله دو سر بال: ۶۶ متر

بیشینه وزن برخاستی: ۶۰۵۰۰۰ كیلوگرم

بیشنیه مقدار بار: ۱۲۶۰۰۰ كیلوگرم

گنجایش مسافر: ۱۲۰۰ مسافر

تعداد موتور در طرح اول: ۶ موتور توربوپراپ

تعداد موتور در طرح دوم: ۴ موتور توربوفن

نیروی پیشران در طرح اول: ۱۸۰۰۰ كیلوگرم هر موتور

نیروی پیشران در طرح دوم: ۴۰۰۰۰ كیلوگرم هر موتور

برد معمولی: ۱۳۵۰۰ كیلومتر

برد با بیشینه بار: ۹۲۰۰ كیلومتر

طول مقیاس های بدنه اصلی: ۴/۸۶ متر

ارتفاع مقیاس های بدنه اصلی: ۴/۹

پهنا مقیاس های بدنه اصلی: ۸ متر

سرعت كروز۱: ۹۰۰ كیلومتر در ساعت




منبع

بالگرد بی سرنشین MQ-8C به نیروی دریایی امریکا

شرکت نورث روپ گرومن اعلام کرد که پیش از این ماه اولین فروند از بالگرد بی سرنشین MQ-8C را به نیروی دریایی امریکا تحویل داده است.این شرکت اضافه کرد که مراحل بعدی از پروسه توسعه و ازمایشات این بالگرد بی سرنشین سال بعد به انجام خواهد رسید.
  
جورج واردولاکیس ،مدیر بخش سیستمهای میانبرد نورث روپ گرومن در این باره می گوید :" مراحل بعدی تستهای زمینی و تست پرواز هستند که به منظور براورده ساختن نیازهای نیروی دریایی در جاسوسی،شناسایی و مداومت پرواز انجام خواهند شد"
  
تستهای زمینی پیش از اولین پرواز این پرنده به منظور اطمینان از درست کار کردن سیستمهای داخلی و برقراری ارتباط با کنترل زمینی انجام می شوند. در نمونه C از بالگرد Fire Scout سخت افزار اونیک ان نسبت به مدل قبل بازنگری شده و به سیستمهای موجود در بالگرد تجاری Bell 407 تغییر  داده شده تا بدین وسیله این نمونه بتواند 3 برابر پایلود حمل تجهیزات بیشتر و 2برابر برد بیشتر داشته باشد.
  
انتظار می رود در سال 2014 برای اولین بار MQ-8C  به صورت عملیاتی مستقر گردد.
  
    
  

موضوعات مرتبط: هواپیمای بدون سرنشین
آشنایی با 5 پهپاد ناشناخته در دنیای تسلیحات + عکس

پرنده های بدون سرنشین (UAV) امروزه به بخشی ثابت در بسیاری از ارتش های جهان بدل شدند. اگر تا چند سال قبل تنها چند کشور صنعتی و ثروتمند به عنوان کاربران اصلی این وسایل پرنده به شمار می رفتند اما امروزه بسیاری دیگر از کشورها در 5 قاره جهان به طراحی و تولید پهپادها مشغول هستند.

ماموریتهایی از جمله شناسایی، رله ارتباطات مخابراتی و حمله به اهداف سطحی از جمله ماموریتهایی هستند که پهپادها امروزه به عهده دارند. بسیاری از علاقمندان به این حوزه با پرنده های بی سرنشین غربی مثل پردیتور و یا گلوبال هاوک آشنا هستند اما تعداد قابل توجهی از کاربران نیز نمی دانند که کشورهای در حال توسعه نیز با کمک صنایع بومی و داخلی خود موفق به تولید پهپاد شده اند که برخی از پهپادهای ناشناخته در فضای رسانه ای در زیر معرفی می شوند.


موضوعات مرتبط: هواپیمای بدون سرنشین